SEO
Linkbuilding
Linkbuilding en het bouwen aan autoriteit is een belangrijk onderdeel van een SEO-strategie. Door relevante websites naar je site te laten linken geef je zoekmachines een duidelijk signaal af, namelijk: deze website is waardevol en wordt aanbevolen door anderen. Een goede link moet je zien als een stem van vertrouwen. Maar een goede linkbuilding strategie kent een belangrijke voorwaarde: kwaliteit altijd boven kwantiteit.
Bij Boost Online helpen we je met linkbuilding waar je trots op kunt zijn. Onze manier van linkbuilding is relevant, transparant en toekomstbestendig. Geen vage linknetwerken of snelle trucs, maar links op échte websites met écht verkeer en autoriteit.

Wat is linkbuilding voor SEO?
Linkbuilding draait om het verkrijgen van externe links, ook wel backlinks genoemd. Dit zijn links die vanaf andere websites naar jou linken. Deze links verhogen je online autoriteit en dragen daardoor bij aan betere posities in Google. Maar let op: niet elke link is per definitie goed voor je website. Links van onbetrouwbare of irrelevante websites kunnen zelfs meer schade toebrengen dan dat ze waarde toevoegen.
Het is daarom belangrijk om linkbuilding slim en doordacht aan te pakken. Bij Boost Online helpen we je daarbij.

Linkbuilding uitbesteden
Er wordt nog wel eens gedacht dat linkbuilding (ook bekend als link acquisition) niet meer is dan gewoon wat links regelen of je site op een lijstje laten zetten. Google is inmiddels echter slim genoeg om verschil te zien tussen echte aanbevelingen en spam. Onzorgvuldig geplaatste links op irrelevante of ‘nep’ websites kunnen op korte termijn misschien effect hebben, maar op lange termijn brengt dit risico’s met zich mee, zoals het verlies van posities of zelfs een penalty van Google.
We willen je niet bang maken, maar we raden je af om hier zomaar zelf mee te gaan experimenteren. Linkbuilding is een specialiteit op zich en moet een investering zijn voor de lange termijn. Je hebt er meer aan om het meteen goed aan te pakken dan achteraf schade te moeten herstellen. Bij Boost Online helpen we je graag met een kwalitatief sterke linkbuilding strategie, of eigenlijk: een authority building strategie.

Hoe werkt linkbuilding bij Boost Online?
Wij doen linkbuilding anders. Kwaliteit staat voorop, altijd. Dat betekent dat we:
- Geen eigen linknetwerk hebben: We werken volledig onafhankelijk en selecteren de beste opties voor jouw website vanuit de netwerken van verschillende partijen waarmee we samenwerken. Geen geautomatiseerde plaatsingen dus, maar handmatig cherry picken.
- Nauwkeurig selecteren: We gaan goed op zoek naar de beste opties en publiceren alleen op websites die aantoonbaar verkeer en autoriteit hebben. Bovendien vinden we het erg belangrijk dat de website waarop we plaatsen ook past bij jouw branche of onderwerp.
- Alleen in-content links plaatsen: We kopen geen kale links in de footer of op een startpagina. We zorgen altijd voor een natuurlijke vermelding binnen een bijpassend artikel. Dit wordt ook wel eens een advertorial of sponsored artikel genoemd, al proberen we die benaming bij het artikel natuurlijk te vermijden.
- Geen BPN’s of andere spam gebruiken: We vermijden link farms en zogeheten ‘Private Blog Networks’. Jouw link komt alleen op échte websites, met echte lezers.
- Transparant zijn: Je weet altijd waar je links staan en waarom we die plek gekozen hebben. Zonder jouw akkoord kopen we de plaatsing niet in.
- Focussen op de lange termijn: We denken strategisch na over de rol van linkbuilding in jouw volledige SEO-plan. Dit doen we niet als losstaand trucje, maar als structureel onderdeel van je online succes.
Joost vertelt je hierover graag meer.
Waarom kwalitatieve linkbuilding werkt
Linkbuilding werkt, mits je het goed aanpakt. Google hecht nog steeds veel waarde aan betrouwbare aanbevelingen. Als een sterke en relevante website naar jouw pagina verwijst, dan is dat een teken van autoriteit. Het structureel toevoegen van deze kwalitatieve links zorgt voor:
- Hogere rankings in zoekmachines
- Meer vertrouwen bij bezoekers
- Betere zichtbaarheid binnen je doelgroep
Goede linkbuilding helpt je dus niet alleen om hoger in Google te komen, maar helpt je ook om de juiste bezoekers aan te trekken. Meer referral traffic, zoals dat in Google Analytics heet, is wel vooral bijvangst. Het belangrijkste doel van linkbuilding is de autoriteit verhogen.
Klaar voor linkbuilding zonder poespas?
Bouwen aan de autoriteit van je website, maar wel zo dat je er niet later spijt van krijgt? Bij Boost Online helpen we je met linkbuilding die écht bijdraagt aan een stabiele groei van je organische verkeer. Neem contact met ons voor een audit van jouw linkprofiel en een aanpak op maat!
Klaar om te groeien?
Jazeker, backlinks zijn nog steeds een van de belangrijkste ranking factoren in Google. Het gaat alleen niet meer om hoeveel, maar om welke links je toevoegt aan je profiel. Kwaliteit en relevantie zijn erg belangrijk.
Links vanaf spammy, irrelevante of kunstmatig opgeblazen websites kunnen schade veroorzaken. Je website kan door veel van deze links slechter gaan ranken of zelfs door Google worden bestraft. Het is daarom slim om dit door een specialist te laten doen, zoals Boost Online.
Nee, linkbuilding is één van de pijlers van SEO, naast content en techniek. Het is daarbij eigenlijk de derde stap in het proces van duurzame groei. Pas als de content en de technische SEO goed ingericht zijn haal linkbuilding het maximale resultaat. Je gaat ook geen benzine in een auto tanken als hij nog geen wielen heeft. Het is daarom belangrijk om linkbuilding altijd af te stemmen om je complete SEO-strategie.
PBN is een afkorting van Private Blog Network. Dit is een netwerk van vaak oude opgekochte domeinen, die in het verleden autoriteit op hebben gebouwd, waarmee kunstmatige backlinks naar een website worden geplaatst. Hoewel dit vroeger effectief is geweest, valt het tegenwoordig onder ‘black hat SEO’ en is het bijna een garantie op een penalty door Google op termijn. Google herkent deze netwerken steeds beter, bijvoorbeeld aan de hand van servergroepen, en kan websites die hier gebruik van maken zwaar bestraffen. Daarom werken we bij Boost Online nooit met PBN’s. Wij gaan alleen voor échte website met echte lezers en echte autoriteit.
We gebruiken hiervoor een aantal tools, waaronder Semrush en Majestic SEO. Dit is software die de autoriteit en het potentiële verkeer van website kan meten en vergelijken. Natuurlijk vertrouwen we niet blind op cijfers, maar we kijken ook handmatig naar de inhoud, actualiteit en doelgroep van de website.
In-content links zijn links die op een natuurlijke manier verwerkt zijn in een relevant artikel. Goede voorbeelden zijn een blog, interview of een themapagina. Deze links zijn waardevolle dan een vermelding in een footer of in een lange lijst met links. Google begrijpt door de omliggende content ook beter waar de links over gaat en waarom die waardevol is.
Linkbuilding blijft een zogenaamd grijs gebied. Google wil liever dat links op een volledige organische manier ontstaan, maar in de praktijk weet bijna iedereen dat linkbuilding in een bepaalde vorm plaatsvindt.
Bij Boost Online zetten we volledig in op kwaliteit en relevantie. We kopen alleen links in bij betrouwbare websites. Toch kunnen we, zoals niemand dat kan, nooit 100% garanderen dat een zoekmachine nooit kritischer zal kijken. We werken echter met goed vertrouwen en een bewezen aanpak waar veel klanten succesvol op bouwen.
In theorie kan iedereen aan de slag met linkbuilding, maar zonder ervaring is de kans groot dat je op lage kwaliteit website belandt of onbewust technieken gebruikt die meer schade aanrichten dan goed doen. Linkbuilding is een vak apart. Je hebt hiervoor het juiste inzicht en de juiste tools nodig, maar ook een goed netwerk. Bij Boost Online nemen we dit voor je uit handen met een aanpak die transparant en effectief is.
De kosten voor linkbuilding verschillen per ingekochte link. Een aanbieder is vrij om hier zelf een prijs op te plakken. Vaak wordt deze prijs berekend op basis van het verkeer op de website en de autoriteit. Een kleine nicheblog is daardoor vaak goedkoper dan een plaatsing op een grote populaire site. Wij werken altijd met in-content links, dus inclusief een artikel of advertorial, vaak geschreven door ons. Dat brengt ook wat redactionele kosten met zich mee.
Gemiddeld kun je rekenen op ongeveer €200 tot €500 per link, exclusief de redactionele kosten. Alles is echter maatwerk, we cherry picken alleen de beste en meest relevante website per klant. Prijs-kwaliteit voert daarbij de boventoon. Dit doen we altijd transparant, je weet van tevoren waar je voor betaalt.
Let op: linkbuilding is geen eenmalig ding, maar onderdeel van een strategie. We raden aan om hier een budget per maand voor te reserveren. Het ziet er immers ook veel natuurlijk uit als je een paar links per maand krijgt, in plaats van een hele berg in één keer. Bij Boost Online raden we aan minimaal €500 per maand hiervoor te reserveren. Bij een kleinere investering is het resultaat zo klein en duurt het zo lang dat je het beter in andere zaken kunt steken.
Linkbuilding is een investering voor de lange termijn. Soms zie je al na een paar weken lichte verbeteringen in je rankings, zeker als je nog nooit iets aan linkbuilding hebt gehad. Vaak zie je het effect echter pas na 3 tot 6 maanden. Dit is ook afhankelijk van je concurrentie, de kwaliteit van de links en hoe de rest van je zoekmachine optimalisatie ervoor staat.