SEO

SEO voor AI

Zoekmachines veranderen razendsnel. Met de opkomst van AI-zoekmachines zoals ChatGPT zien we dat het steeds belangrijker wordt om ervoor te zorgen dat je content goed geschreven is voor mensen en zoekmachines als Google, maar óók relevant is voor Artificial Intelligence.

Bij Boost Online helpen we je om je website klaar te maken voor deze nieuwe generatie zoekgedrag. Want wie nu al inspeelt op SEO voor AI bouwt direct aan een voorsprong op de concurrentie.

Wat is SEO voor AI?

Met ‘traditionele’ SEO richten we ons vooral op onder andere zoekwoorden, technische SEO en linkbuilding. Dat blijft natuurlijk belangrijk, maar door AI zijn daar wel een aantal spelregels bij gekomen. Waar je in zoekmachines zoals Google namelijk eerst nog vooral een lijst met links kreeg, krijg je nu steeds vaker een direct gegenereerd antwoord. Ook gebruiken steeds meer mensen diensten als ChatGPT om antwoord te krijgen op specifieke vragen.

Wil je dat jouw merk of content onderdeel is van dat antwoord? Dan moet je content op de juiste manier geoptimaliseerd zijn, maar ook contextueel kloppen, betrouwbaar zijn en goed gestructureerd zijn. Dat is waar SEO voor AI komt kijken. We helpen je graag bij Boost Online.

Wat kunnen we voor je AI SEO doen?

Bij Boost Online bekijken we eerst hoe je website en content presteren bij AI-gestuurde zoekresultaten. Wordt je bedrijf genoemd bij concrete vragen die relevant zijn in jouw branche? We kijken naar de inhoud van je website en stellen verbeteringen aan je voor waar dit mogelijk is. Denk aan het optimaliseren van content voor featured snippets, maar ook het versterken van je E-E-A-T (Expertise, Experience, Authoritativeness, Trustworthiness), een belangrijk methode van Google om de kwaliteit van je content vast te stellen.

We zorgen ervoor dat je content opvalt, ook in de antwoorden die AI straks genereert. Zo blijf je zichtbaar en ga je mee met de tijd. Het is goed om te weten dat SEO voor AI daarbij vooral een steeds belangrijker wordend onderdeel is van SEO copywriting.

Hoe we werken bij Boost Online

Onze aanpak is altijd persoonlijk en doelgericht. Vanuit Bergeijk (Noord-Brabant) helpen we bedrijven in heel Nederland en België met een nuchtere en strategische manier van werken. Bij ons geen technische vage taal of cowboy praktijken, maar duidelijke stappen die je online vindbaarheid écht versterken.

We beginnen altijd met een analyse van je bestaande content en website, een SEO audit. Daarna maken we een plan op maat, waarbij we je precies aangeven welke onderdelen we kunnen verbeteren om je positie in zoekresultaten te verbeteren, waaronder de resultaten in AI zoals ChatGPT. We verbeteren je meta data en gaan aan de slag met een vraaggestuurde manier van content optimalisatie. AI optimalisatie is steeds vaker onderdeel van onze content strategie.

We blijven altijd monitoren en bijsturen. Zo scoor je niet alleen vandaag goed, maar blijft je ook in de toekomst zichtbaar.

Waarom Boost Online voor AI optimalisatie van content?

Bij Boost Online combineren we onze jarenlange ervaring en kennis met Brabantse nuchterheid. We volgen de ontwikkelingen rond AI en zoekmachines natuurlijk constant, maar in onze aanpak blijft altijd één ding centraal: we doen alleen wat werkt voor jouw bedrijf.

Klaar voor een strategische aanpak die echt bijdraagt aan je online groei, waaronder in AI zoals ChatGPT? Bij Boost Online zorgen we ervoor dat je vindbaar blijf, ook als AI het internet verder op zijn kop zet.

Klaar om te groeien?

    Veelgestelde vragen over SEO voor AI?

    Bij ‘gewone’ SEO richten we ons vooral op zoekmachines zoals Google die we al jaren kennen. We optimaliseren bijvoorbeeld je meta data, copywriting, technisch en linkbuilding. Bij SEO voor AI houden we rekening met een paar extra vereisten van je content. We optimaliseren de content zodat AI-systemen (zoals Google’s Search Generative Experience, ChatGPT en Microsoft Copilot) je website beter begrijpen en vertrouwen. Het doel is dat ze jouw bedrijf mee gaan nemen in hun gegenereerde antwoorden. SEO specialisten zoals Boost Online houden daar vaak al rekening mee bij hun copywriting.

    Nee, meestal is dat helemaal niet nodig. Vaak zijn er vooral gerichte aanpassingen nodig aan je content. Denk aan het herschrijven van bepaalde teksten of het versterken van je online autoriteit.

    AI-systemen zoals ChatGPT halen hun informatie uit betrouwbare, goed gestructureerde en openbaar beschikbare bronnen. Wil je dat jouw bedrijf een rol speelt in AI-gegenereerde antwoorden? Dan moet je content dus duidelijk, relevant en goed gestructureerd zijn. Ook helpt het als je website autoriteit uitstraalt (E-E-A-T) en voorkomt in bronnen die door AI’s vaak worden geraadpleegd. Denk aan bronnen zoals Wikipedia, Google My Business Profielen of betrouwbare vakwebsites. Omdat veel mensen vooral vragen stellen aan diensten zoals ChatGPT, helpt het ook om veelgestelde vragen in de markt duidelijk te beantwoorden op een relevante pagina op je website.

    Bij Boost Online helpen we je om je content en zichtbaarheid zo te optimaliseren dat je bedrijf ook in de antwoorden van ChatGPT een kans maakt om genoemd te worden.

    Het belangrijkste doel van SEO voor AI is in onze mening niet per se directe klikken, maar het vergroten van je zichtbaarheid en branding binnen AI antwoorden. Diensten als ChatGPT geven vaak directe antwoorden zonder dat iemand doorklikt naar een website. Verwacht dus niet direct enorm veel extra verkeer van SEO voor AI.

    Toch is juist die vermelding waardevol. Als jouw merk of expertise wordt opgenomen in zo’n antwoord, vergroot je je online autoriteit en bouw je aan vertrouwen bij je doelgroep. Ook als dit niet direct tot een extra bezoeker op je website leidt. Het draagt wél bij aan je naamsbekendheid. Dit kan op termijn zorgen voor meer zoekvolume op je merknaam, betere conversie en een sterkere marktpositie.

    Bij Boost Online geloven we daarom dat SEO voor AI vooral een strategische investering is in je merk voor de lange termijn. Het is geen vervanging van reguliere SEO, maar een slimme aanvulling om relevant te blijven en aan je naamsbekendheid te werken.

    E-E-A-T staat voor Experience, Expertise, Authoritativeness, en Trustworthiness (Ervaring, Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid). Het is een belangrijk concept dat door Google wordt gebruikt om de kwaliteit van content op het web te beoordelen. Boost Online helpt hierbij met onder andere kwalitatieve content, technische SEO en het gebruiksvriendelijk maken van je website. Zo scoor je beter in Google en win je aan vertrouwen van AI-diensten.

    Een hele grote! AI-systemen en zoekmachines vinden content die afkomstig is van échte experts, met ervaring, autoriteit en betrouwbaarheid, steeds waardevoller. Daarom is het belangrijk dat je laat zien wie je bent, wat je weet, en waarom mensen jou kunnen vertrouwen. Waarom moeten mensen bij jou zijn en niet bij je concurrent?

    Bij Boost Online zoeken we dit voor je uit. We kijken onder andere naar de manier waarop je content is opgebouwd, de kwaliteit van je content (E-E-A-T), of je site technische beperkingen heeft en of je relevante informatie aanbiedt die iets toevoegt aan het wereldwijde web.

    Nee, AI verandert het zoekgedrag van gebruikers en dus ook de manier waarop je als bedrijf online zichtbaar bent. SEO voor AI is geen vervanging van bestaande SEO, maar een noodzakelijke uitbreiding. Wie nu hierop inspeelt, staat straks vooraan.