Copywriting overlaten aan AI? Geen goed idee.

Copywriting overlaten aan AI? Geen goed idee.

Onze contentspecialist Bobbi vertelt waarom je dat beter niet kunt doen

Heb je je wel eens afgevraagd of het beter is om de teksten voor je bedrijf over te laten aan AI? We horen regelmatig dat bedrijven hun teksten laten schrijven door ChatGPT bijvoorbeeld. Het lijkt zo aantrekkelijk: razendsnel een berg content produceren, zonder dat er een copywriter aan te pas hoeft te komen. Toch zijn er nog veel meer redenen om copywriting wél aan een mens van vlees en bloed over te laten. En, als de copy ook strategisch en slim is opgebouwd, levert het je nog betere resultaten op ook. Daarom nemen we je in deze blog mee in 5 redenen om je teksten te laten schrijven door mensen in plaats van machines.

1. Je wordt onderdeel van het bronmateriaal

AI kan alleen schrijven op basis van bestaand bronmateriaal. Het legt misschien connecties tussen verschillende bronnen met informatie, maar het verzint niets wezenlijks nieuws. Vraag ik een AI-tool bijvoorbeeld om tips voor leuke activiteiten tijdens mijn citytrip naar Praag? Dan zal AI me nooit een tip geven die niet al ergens online te vinden is. AI kent Praag namelijk helemaal niet, het kan alleen analyseren wat mensen er al over geschreven hebben.

Een ander voorbeeld: mijn kat is allergisch voor bepaalde ingrediënten. Ik vraag een AI-tool om me te helpen bij het vinden van geschikt voer. De tool weet dat ik een Siamese kat heb van zeven jaar oud en dat ik liever biologisch voer koop. Binnen no-time krijg ik een lijst van merken die precies aansluiten bij mijn wensen. En waar bestel ik uiteindelijk? Grote kans dat dit op de website van een van de merken is die de AI-tool als bron heeft gebruikt.

Je raadt het misschien al: als je wil dat de informatie over jouw merk, jouw producten of diensten, door AI gebruikt wordt, zul je ervoor moeten zorgen dat daar content over geschreven wordt. Je moet onderdeel van het bronmateriaal worden.

Dit betekent ook dat het niet langer voldoende is om je teksten te optimaliseren voor zoekmachines (SEO). Nu steeds meer mensen hun vragen aan AI-tools stellen, in plaats van aan Google, wordt Generative Engine Optimization (GEO) steeds belangrijker.

Opvallen met copywriting

2. Je teksten vallen op

Op het eerste oog lijkt het misschien alsof AI een prima tekst voor je merk heeft geschreven, maar als je er nog eens kritisch naar kijkt ontdek je dat de tekst toch wat generiek is, een tikkeltje braaf en waarschijnlijk ook net iets te glad.

Dat is ook het probleem van teksten die door AI geschreven worden: het is altijd keurig binnen de lijntjes. De tools voeren precies uit wat je vraagt: niks meer en niks minder. Wil je opvallen in de enorme zee van content? Dan red je het niet met zulke teksten.

3. Je teksten wekken vertrouwen op

Mensen kijken ook steeds kritischer naar wie een tekst écht heeft gemaakt. Druipt het AI-gehalte ervan af? Dan kan dat reputatieschade opleveren. Bovendien koppelen mensen de waarde van iets aan de hoeveelheid moeite die gedaan is. Dit wordt de Labour Illusion genoemd. Het is dus niet inefficiënt of zonde van de tijd om teksten door een mens te laten schrijven. Het zorgt er juist voor dat je teksten geloofwaardig zijn en dat ze vertrouwen opwekken in je merk.

4. Je geeft je doelgroep de juiste informatie

Omdat AI-teksten schrijft op basis van wat er online te vinden is, kan het ook zijn dat er bronnen worden gebruikt met inmiddels achterhaalde informatie. Of zelfs met informatie die simpelweg niet klopt.

Zo wilde ik een AI-tool gebruiken toen ik een nieuwe blender had gekocht. Het leek me handig om de (ontzettend uitgebreide) handleiding niet te hoeven lezen, maar in plaats daarvan AI een opsomming te laten maken van de belangrijkste informatie. Al snel kwam ik erachter dat de tool zo vrij was geweest om er een aantal functionaliteiten bij te verzinnen. Waarschijnlijk omdat hij bronnen verkeerd gecombineerd of geïnterpreteerd had. Maar hetzelfde kan dus ook gebeuren als je een AI-tool vraagt om teksten voor je bedrijf te schrijven. En het laatste wat je wil is dat je ontevreden klanten hebt omdat ze verkeerd geïnformeerd zijn over je producten of diensten, toch?

5. Je doelgroep gaat aan op diepgang en nuances

Zet je in op zoveel mogelijk content? Kwantiteit boven kwaliteit? Dan vul je misschien wel je website, maar niet met teksten die resoneren met je doelgroep. In een wereld waarin we bedolven worden onder AI-content, haken we steeds meer af op de oppervlakkigheid ervan. Terwijl we aangaan op content met nuances, creatieve invalshoeken en soms juist ook op de imperfecties die een tekst menselijk maken.

Boost Online copywriting

Investeer in het menselijke verschil

Kortom: in een tijd waarin iedereen toegang heeft tot dezelfde AI-tools, is het juist het menselijke verschil dat telt. Het is een investering om boven het ruis uit te stijgen en echt verbinding te maken met je doelgroep. Dit zorgt voor vertrouwen in je merk én helpt je om onderdeel te worden van het bronmateriaal van AI-tools, zodat je genoemd wordt in de antwoorden die deze tools geven.

Waarom kiezen voor Boost Online?

Goede copywriting vraagt tijd, aandacht en creativiteit. Ontbreekt de capaciteit of expertise hiervoor? Dan staan wij voor je klaar. Niet met generieke AI-teksten, maar met teksten die de juiste nuances hebben en een toon die past bij jouw merk. Bij ons kies je niet alleen voor SEO- en GEO-proof teksten, maar voor content die vertrouwen opwekt én resultaat geeft.

We hebben je interesse gewekt hè?

Laat je gegevens achter en wij nemen binnen 24 uur contact op, dan kunnen we snel verder.